Arkeoloji ve Sanat Tarihi mezunu Firdevs Subay Sanatın Yolculuğu için ”Cennet Gökyüzü ” yazısını yazdı.Kendisine teşekkür eder,okumanızı tavsiye ederiz.
Cennet/Gökyüzü
Genellikle kozmozda veya gökyüzünde bulunur; tanrıların evi veya yahudi, hiristiyan ve müslümanlar için tanrının evi. Çoğu dünya dinlerinin inanç sisteminde, ölülerin cennet veya cehenneme gönderilmesinden önce içinden geçmek zorunda oldukları kapı veya kapı aralığı ( bazen araf veya belirsizlik). Kutsal peter tarafından korunan cennetin kapısının hiristiyan vizyonuna değinir. Eski mısırlılar tarafından adlandırılan sazlık alanı, kutup yıldızlarının daima gecede gözle görülebilir kaldığı kuzey kutbu çevresindeki gökyüzü alanıdır. Mısırlılar, oranın mahvolmuş bir yer olduğuna inandılar. Yunan kelime ‘cennet’, ‘cennet alanı’nda olduğu gibi ( ölümden sonra kahramanların gittiği yer) Mısır kelimesi ‘sazlık’tan türetilmiştir.
Eski Yunan ve Roma için; gökyüzü, yeryüzünün üzerinde oturan bir kubbe olarak tasavvur edildi. Düşünce, dini mimaride gösterildi. Keltik cenneti; kahramanlar ve tanrılarca yaşanan bir dünya arasında bölündü ve diğer bir dünya sidhe’nin olduğu peri tarafından iskan edildi. İskandinav cenneti; Asgard, Odin, Thor, kahramanlar ve devlere karşı son mücadelesine kadar ziyafet ve savaşta tutulan daha az tanrıçaların ev sahibi; Odinin salonu Vallahayı içeren bir kale olarak temsil edildi. Kojiki’de, Japonların erken kronolojisinde gökyüzü; tanrıların yerleşim yeridir. Güneş tanrıçası Omikami, onların başıdır. Taocular, gök cennetlerinde ölümsüzlerin dünyasının var olduğuna inandılar. Eski Yunanlılar için gökyüzü; kahraman ölülerin evidir. 2. Yy’da yaşayan yahudiler, tanrılarıyla yaşamak için dirilen iyiliğin ruhunu içerdiğine inandılar; bu inanç, hiristiyanlar tarafından yayıldı.
Müslüman gökyüzü, bir bahçe veya cennet gibi tasavvur edildi. Muhammed, kayanın tepesinden cennete tırmandı. Daha sonraki Çin inançları, Taoizm,Konfuçyoizm ve Budizim tarafından etkilendiler. Bekletilen ölünün ruhu, yeraltı dünyasına transfer olduktan sonra cennete ulaşabilir. Mükemmellik ve ölümsüzlük arasındaki ilişki, pekçok inançta somutlaştırıldı. Budizimde insanlar, doğumun ve aydınlanma vasıtasıyla yeniden doğumun döngüsünden serbest bırakılarak nirvanaya ulaşabilirler. Hiristiyanlıkta cennet; ilahi aydınlanma ve günahdan özgürleşmeyi belirtmektedir. Yükselme, manevi bir arayışın sembolu olarak kullanıldı ( örn; gotik kiliseler üzerindeki kuleler). Batı simyasında cennet, çalışmanın sonucudur ve simyacının ruhunun geliştiğini gösterendir. Aynı şekilde Çin simyasında ölümsüzlüğün topraklarına bir seyahatin bölümüdür. Geleneksel Çin kültüründe gökyüzü; Yang’ın aktif erkek prensibini; pasif, dişi, öz Yin yeryüzünü gösterir. Gökyüzü ve yeryüzü arasındaki etkileşim bütün şeyleri üretir. Cennet, böylece nihai güçtür. İmparator veya cennetin oğlu, özel ritüellerde cennet ve yeryüzü arasında aracılık eder.
Arkeoloji ve Sanat Tarihi Mezunu
Firdevs Subay
Kaynak:
Kitabın adı: 1000 symbols, what shapes mean in art & myth
Yazarı: Rowena & Rupert Shepherd
Yayınevi: Thames & Hudson, www.thamesandhudson.com